افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای گوگل، تاثیرات اقلیمی هوش مصنوعی را آشکار می‌کند

گوگل در دستیابی به اهداف اقلیمی خود به قدری ناکام مانده که در برخی موارد به عقب برگشته است. در گزارش زیست‌محیطی این شرکت برای سال ۲۰۲۴ که این هفته منتشر شد، گوگل مجبور شد ادامه مطلب

بازدید 179 4 ماه پیش

گوگل در دستیابی به اهداف اقلیمی خود به قدری ناکام مانده که در برخی موارد به عقب برگشته است. در گزارش زیست‌محیطی این شرکت برای سال ۲۰۲۴ که این هفته منتشر شد، گوگل مجبور شد اذعان کند که انتشار گازهای گلخانه‌ای آن از سال ۲۰۱۹ به میزان ۴۸ درصد افزایش یافته است، که عمدتاً به دلیل نیاز انرژی هوش مصنوعی بوده است.

غول فناوری سیلیکون ولی، که هدف دستیابی به انتشار خالص صفر را تا سال ۲۰۳۰ دارد، اذعان کرد که افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای آن “عمدتاً ناشی از افزایش مصرف انرژی مراکز داده” بوده است. تنها در سال گذشته، مراکز داده گوگل که خدمات آنلاین آن را در سراسر جهان تامین می‌کنند، شاهد ۱۷ درصد رشد در مصرف برق بودند.

با توجه به اینکه انقلاب هوش مصنوعی در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و تقاضا برای انرژی همچنان افزایش خواهد یافت، این سوال مطرح می‌شود که آیا گوگل واقعاً می‌تواند به هدف خود برسد؟ این شرکت در گزارش خود اعلام کرد: “با ادغام بیشتر هوش مصنوعی در محصولاتمان، کاهش انتشار ممکن است چالش‌برانگیز باشد.”

برای افرادی که از این فناوری استفاده می‌کنند، شاید زمان آن رسیده که از خود بپرسیم آیا هوش مصنوعی یک فناوری پاک است که باید در زندگی خود ادغام کنیم یا نه. در شرایط فعلی، با توجه به اینکه هوش مصنوعی معمولاً خطا می‌کند، توهم ایجاد می‌کند و از انتظارات ما کوتاه می‌آید، آیا ارزش دارد که به شدت به فناوری‌ای وابسته شویم که ممکن است بحران اقلیمی را تشدید کند؟

در چند سال گذشته، اینترنت پر از بحث‌هایی درباره خطر وجودی هوش مصنوعی برای انسان‌ها بوده است، که عمدتاً به دلیل پیشرفت‌های هوش مصنوعی مولد بوده است. اما این بحث‌ها اغلب بر روی سوالات فلسفی و گاهی اوقات مبهم درباره مفهوم هوش تمرکز می‌کنند. در مقایسه، بحران اقلیمی تهدیدی فوری برای امنیت انسانی در قالب موج‌های گرما، آتش‌سوزی‌های جنگلی، خشکسالی و سیل‌هایی که خانه‌ها، سلامت و معیشت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، است.

گوگل، همراه با دیگر بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان، اهداف زیست‌محیطی بزرگی را برای خود تعیین کرده‌اند – و به درستی هم همین‌طور است. جریان بی‌پایان داده نیاز به مقادیر زیادی انرژی دارد. اما با تاثیرات بحران اقلیمی که در الگوهای آب و هوایی، افزایش سطح دریاها و از دست دادن تنوع زیستی مشهود است، ضروری است که صنعت فناوری همیشه در حال رشد به سوخت‌های فسیلی برای تامین آن انرژی وابسته نباشد.

دانشمندان اقلیم در ارزیابی خود از هر دو علت اصلی و راه‌حل بحران اقلیمی روشن بوده‌اند. برای مدت طولانی، انسان‌ها گازهای گلخانه‌ای را در جو آزاد کرده‌اند که باعث گرم شدن زمین و غیرقابل زیست شدن آن برای همه اشکال حیات شده است. اگر می‌خواهیم سیاره‌ای قابل زندگی برای آینده خود و نسل‌های بعدی تامین کنیم، باید متوقف شده و به استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر روی بیاوریم.

هر شرکت آلاینده باید نقش خود را ایفا کند و انتشار خود را حذف کند.

گوگل می‌گوید که می‌خواهد نقش خود را ایفا کند، اما ابتدا باید با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نشان دهد که چقدر جدی است.

از هدف گوگل برای رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۳۰ می‌توان فهمید که با تعیین یک تاریخ نزدیک‌تر، شرکت فوریت مقابله با بحران اقلیمی را درک کرده است (بسیاری از شرکت‌ها اهدافی برای سال ۲۰۵۰ یا بعد از آن تعیین کرده‌اند). اما این هدف نباید پیش از موعد تحسین شود. اگر گوگل نتواند به تعهدات زیست‌محیطی خود عمل کند، پیام روشنی درباره اولویت‌بندی سود نسبت به سیاره زمین ارسال خواهد کرد.

تنها در سال گذشته، انتشار گازهای گلخانه‌ای گوگل ۱۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. اگر بخواهیم گوگل را جدی بگیریم، این عدد باید کاهش یابد، نه افزایش. بخشی از این انتشارها از زنجیره ارزش گوگل نشأت می‌گیرد و بنابراین مستقیماً تحت کنترل آن نیست که این موضوع را شرکت در گزارش خود نیز اذعان کرده و مقابله با آن‌ها را بسیار دشوار می‌داند.

در گزارش طولانی زیست‌محیطی خود، شرکت مسیر دستیابی به انتشار خالص صفر را تشریح کرده، اما تنها زمانی می‌توانیم بفهمیم که آیا گوگل موفق به پیشرفت شده است یا نه که اعداد و ارقام با برنامه‌های آن همخوانی داشته باشند. در مقطعی، گوگل ممکن است نیاز به انجام فداکاری‌هایی داشته باشد تا به هدف خود برسد.

گوگل بلافاصله به درخواست اظهار نظر بیشتر پاسخ نداد.

گوگل تنها شرکتی نیست که در این زمینه مشکل دارد. مایکروسافت نیز سال گذشته شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بود که باز هم به دلیل تقاضای انرژی از سوی هوش مصنوعی بود. هرچه شرکت‌های بیشتری، از تازه‌واردانی به صحنه فناوری مانند OpenAI تا شرکت‌های قدیمی‌تری مانند اپل که مدت‌هاست به اعتبار زیست‌محیطی خود افتخار می‌کنند، محصولات هوش مصنوعی خود را توسعه دهند، تقاضا برای انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

بسیاری از شرکت‌های فناوری خوشبین، از جمله گوگل، معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند نقشی در حل بحران اقلیمی با تسریع در کاهش اثرات و حمایت از سازگاری ایفا کند. این ممکن است درست باشد. اما همان‌طور که دانشمندان بارها و بارها تأکید کرده‌اند، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها راه حلی است که می‌توانیم در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی به آن اطمینان داشته باشیم. شاید بهتر باشد گوگل و همتایانش از همین‌جا شروع کنند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محسن جدیدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *